Infostandere
Infostanderne kan benyttes af Aarhus Kommune og af skoler, sport- og kulturarrangører i Aarhus Kommune.
De otte LED-skærme sender klare og tydelige budskaber til over 200.000 trafikanter i døgnet. Skærmene er ca. 2 meter brede og 3 meter høje. De viser i loop tre til fem spots i 60 sekunders intervaller fra kl.06:00-24:00 alle ugens dage
Infostanderene er placeret ved de mest trafikerede indfaldsveje til Aarhus:
- Grenåvej
- Randersvej
- Viborgvej
- Edwin Rahrs Vej
- Silkeborgvej
- Skanderborgvej
- Christian X’s Vej
- Oddervej
Infostanderne kan benyttes af
- Alle, der arrangerer kulturelle og sportslige events i Aarhus kommune, hvor byens borgere kan deltage
- Uddannelsesinstitutioner i Aarhus
- Aarhus Kommune
Fordele ved at bruge infostanderne
- Ca. 1,5 million trafikanter kører forbi de otte standere hver uge
- Over 40.000 eksponeringer af netop din annonce hver dag
- Omkostning pr. visning er under 0,5 øre
- Over 25% af trafikanterne husker annoncen efterfølgende (Epinionsundersøgelse)
Priser
1 uge: kr. 8000,- excl. moms.
2-3 sammenhængende uger: kr. 7000,- pr. uge excl. moms.
4+ sammenhængende uger: kr. 6000,- pr. uge excl. moms.
10+ uger årligt: Fordelspris på kr. 6.000,- pr. uge excl. moms.
Fordelspris beregnes på baggrund af forrige års antal annoncer.
Som godkendt annoncør på Infostanderne kan man samtidig benytte Havneskærmen for kr. 2000,- pr. uge excl. moms.
Priserne på infostanderannoncer dækker omkostninger til etablering og drift samt løbende administrationsomkostninger, herunder markedsføring, salg, grafisk arbejde og systemadministration. Eventuelt overskud understøtter kulturelle formål i Aarhus.
Retningslinjer for annoncering
- Events skal understøtte byens brand
- Der kan kun annonceres for events, der afholdes i Aarhus kommune, og som Aarhus Kommune har hjemmel til at støtte
- Uddannelsesinstitutioner i Aarhus Kommune kan annoncere på standerne
- De af politiet opsatte retningslinjer skal overholdes
- Spots må ikke indeholde stødende billeder eller tekst
- Aarhus Kommune fremmer sunde kropsidealer. Hvis du benytter modeller i din annonce, der er digitalt retoucheret, skal dette fremgå tydeligt i samme annonce
- Der må ikke være reklamer eller kommercielle budskaber på spots, men:
- Der må reklameres for et arrangement i byen, hvor der skal betales entré
- Der må henvises til billetsalg vedrørende et arrangement via en hjemmeside eller henvisning til et billetsalgssted
- Der må bruges virksomhedsnavne, hvis det indgår i eventtitel, som f.eks. GF World Cup
- Logoer fra sponsorer må figurere på spots med sekundær placering
Aarhus Kommune forbeholder sig rettigheden til at vise en 6. annonce på infostanderne. Det 6. spor bruges til kommunale kampagner med oplysninger til borgerne. Der vises max seks annoncer på standerne.
Annoncen
I skal selv opsætte annoncen og indsende den til Infostander Aarhus. Det skal ske senest en uge før annonceringen starter.
Krav til de færdige billedfiler
JPEG i RGB. 416x544 pixels i 72 dpi
Gode råd, hvis I selv producerer annoncen
- Det væsentlige er: Hvad, hvor og hvornår
- Skriv korte og enkle budskaber. Det er begrænset, hvor meget tekst de forbipasserende kan nå at læse
- Brug stor skriftstørrelse
- Lys tekst fungerer godt på en mørk baggrund. Ønsker du lys baggrund, så undgå at lave den helt hvid. Erfaringen viser, at en helt hvid baggrund lyser så kraftigt, at teksten bliver vanskelig at læse og kan være til fare for trafiksikkerheden
- Når du har produceret din annonce er det en god idé at se den i halv størrelse på computerskærmen. Hvis spottet fungerer i denne størrelse, fungerer det med stor sandsynlighed også ude på de store infostandere
§
Reklameringen på digitale infostandere (og på Havneskærmen) sker i overensstemmelse med lovgivningen, herunder markedsføringsloven, hvilket fremgår af § 2 i lov nr. 490 af 7. juni 2006 om kommuners og regioners anvendelse af fast ejendom og løsøre til brug for reklamering for andre.
Infostander Aarhus er et initiativ iværksat af Aarhus Kommune med henblik på at sikre eksponeringsmuligheder for byens eventoperatører, og derved styrke Aarhus som en førende eventby.
Priserne er fastsat med henblik på at dække omkostninger til etablering og drift af infostanderne, samt løbende administrationsomkostninger, herunder markedsføring, salg, grafisk arbejde og systemadministration.
Et eventuelt overskud skal anvendes til at understøtte kulturelle formål i byen.
Aarhus Kommune forbeholder sig rettigheden til at bruge muligheden for at vise en 6. annonce, såfremt der er brug for det. Det 6. spor vil udelukkende blive brugt til kommunale kampagner med grundlæggende oplysninger til borgerne. Der vil maks. blive vist 6 annoncer på standerne og min. 3 annoncer.